Daniel Steegman Mangrané – Fog dog
Filmed at the Institute of Fine Arts of Dhaka, Bangladesh, and shown at The Wellbeing Summit for Social Change, Daniel’s Fog Dog follows the daily and nightly activities of a group of stray dogs that live in the school.
The building was designed by pioneering Bangladeshi architect Muzharul Islam (1923-2012) and is characterized by the organic relationship between its interior and the surrounding green urban spaces. The dogs’ daily existence connects with many presences and signs – students and guardians, birdcalls and car horns, broadcasts, and spiritual entities – which coexist more and less harmonically with one another. The film is an exploration of interdependencies and how our attitudes affect everyone else – as such, it is a vivid and compelling commentary on the interconnected nature of collective Wellbeing.
Born in Barcelona, Daniel Steegman lives and works in Rio de Janeiro. From drawing to film, passing through
sculpture, installation and landscape interventions, Daniel Steegmann Mangrane’s work questions our relationship to the environment and invites the viewer to be physically involved in his projections and displacements. His video pieces and installations engage with the imagination of the spectator and often traces the boundary where nature meets artifice.
Daniel’s recent solo shows include Dog Eye, Kunsthalle Münster, Münster, Germany (2020); A Leaf-Shaped Animal Draws The Hand, Pirelli HangarBicocca, Milan (2019); Ne voulais prendre ni forme, ni chair, ni matière, Institut d’Art Contemporain de Villeurbanne, Villeurbanne (2019). His work has been also featured at the group shows Liverpool Biennial (2021); Taipei Biennial (2020); Concrete Contemporary, Museum Haus Konstruktiv, Zürich (2019).
ESPAÑOL
Filmada en el Instituto de Bellas Artes de Dhaka, Bangladés; Fog Dog de Daniel Steegmann Mangrané sigue las actividades diurnas y nocturnas de un grupo de perros callejeros que viven en la facultad.
El edificio fue diseñado por el pionero arquitecto bangladés Muzharul Islam (1923-2012) y se caracteriza por su orgánica relación entre su interior y los espacios verdes urbanos que lo rodean. La existencia diaria de los perros conecta con muchas presencias y señales (alumnos y guardianes, cantos de pájaros, bocinas de coches, emisiones y entidades espirituales) que coexisten más o menos armónicamente entre sí.
La película es una exploración de las interdependencias y como las actitudes afectan a todos los demás; como tal es un comentario vívido y convincente sobre la naturaleza interconectada del bienestar colectivo.
Nacido en Barcelona, Daniel Steegman vive y trabaja en Río de Janeiro. Desde dibujar, hasta filmar, pasando a través de esculturas e instalación e intervenciones paisajísticas, el trabajo de Daniel Steegmann Mangrane cuestiona nuestra relación con el ambiente e invita al espectador a estar envuelto físicamente en sus proyecciones y desplazamientos. Sus piezas de video e instalaciones conectan con la imaginación del espectador y traza la barrera donde la naturaleza se encuentra con el artificio.
Entre sus obras en solitario más recientes se encuentran: Dog Eye, Kunsthalle Münster, Münster, Alemania (2020); A Leaf-Shaped Animal Draws The Hand, Pirelli HangarBicocca, Milán (2019); Ne voulais prendre ni forme, ni chair, ni matière, Instituto de Arte Contemporáneo de Villeurbanne, Villeurbanne (2019). Sus obras también ha sido publicadas en exhibiciones grupales: Liverpool Biennial (2021); Taipei Biennial (2020); Concrete Contemporary, Museum Haus Konstruktiv, Zúrich (2019).